Synchrónne generátory
Menia mechanickú energiu na elektrickú energiu pri stálych synchrónnych otáčkach.
Synchrónnosť
otáčok znamená, že pracujú bez sklzu, čiže
s = 0
, čiže otáčky statorového magnetického poľa n
s
sa rovnajú otáčkam rotora n :
ns = n
.
Synchrónne generátory sa používajú v energetike - v elektrárňach - na výrobu elektrickej energie.
Elektrická energia sa odvádza zo statora a mechanická energia je prostredníctvom turbíny privádzaná na rotor.
Stator
Je vytvorený trojfázovým vinutím. Svorky vinutia prvej fázy sú U
1
,U
2
, svorky vinutia druhej fázy sú V
1
,V
2
a svorky vinutia tretej fázy sú W
1
,W
2
. Vinutie je rozložené do drážok statorových plechov a je zapojené do trojuholníka alebo do hviezdy.
Vinutie sa nachádza v premenlivom rotorovom magnetickom poli a preto sa na jeho svorkách indukuje napätie
Ui
.
Rotor
Je vytvorený rozloženým trojfázovým vinutím v rotorových drážkach, ktoré je zapojené dohviezdy alebo do trojuholníka.
Do rotorového vinutie je privádzaný
budiaci prúd Ib
z budiča.
Rotor je zároveň otáčaný otáčkami
n
pomocou turbíny, s ktorou je mechanickou spojkou pevne spojený.
Budiaci prúd na cievkach a zároveň otáčanie cievkami má za následok vznik
premenlivého rotorového magnetického poľa
.
V tomto poli sa nachádza stator v podobe cievok, čím vzniká na statore indukované napätie
Ui
.
Elektrická energia je do siete dodávaná zo statora.
Podľa toho akou turbínou je rotor poháňaný, poznáme dva typy generátorov:
- turboalternátor - rotor je poháňaný parnou alebo plynovou turbínou
- hydroalternátor - rotor je poháňaný vodnou turbínou (Peltonovou, Kaplanovou, Francisovou)
Podľa konštrukcie rotora poznáme dva typy rotorov:
- s vyjadrenými pólmi - rotor je zložený z rotorového kolesa, na ktorom je upevnený určitý počet pólov - najčastejšie 88 pólových dvojíc. Zjavne vidno, že počet pólových dvojíc je dosť veľký a všeobecne sa tento typ rotora vyjadruje vzťahom pre počet pólových dvojíc : 2p > 4. Tento rotor sa používa ako hydroalternátor, lebo voda nevytvorí až taký veľký krútiaci moment a na hriadeľ nepôsobí taká veľká odstredivá sila, aká by bola v prípade pary.
- s hladkým rotorom - rotor je podlhovastý valec z jedného kusa kvalitnej legovanej ocele (3% Ni, 0,3% C), na obvode ktorého sú vyfrézované drážky. V nich je izolovane uložené budiace vinutie. Keďže je to hladký valec, zjavne vidno, že počet pólových dvojíc je dosť malý - presne jedna pólová dvojica a všeobecne sa tento typ rotora vyjadruje vzťahom pre počet pólových dvojíc : 2p = 2. Tento rotor sa používa ako turboalternátor, lebo para vytvorí veľký krútiaci moment a na hriadeľ pôsobí veľká odstredivá sila, akú by rotor s vyjadrenými pólmi nevydržal.